Financijska pismenost u našoj školi

Izvješće

 

Financijska  pismenost u našoj školi

Do prošle školske godine, dok me knjižničarka nije pozvala na Europski kviz o novcu, koji je organizirala Hrvatska udruga banaka, financijska pismenost bila je za mene pojam koji sam usput čuo na TV i nisam o tome previše ni razmišljao. Financijsku pismenost možemo definirati kao kombinaciju znanja, vještina, stavova i ponašanja potrebnih za donošenje ispravnih financijskih odluka.

Pripreme za ovaj kviz bile su dosta opsežne od proučavanja razne literature, rješavanja kvizova na Kahootu i radionica s knjižničarkom. Nisam ni bio svjestan koliko je ta tema opsežna, ali  što sam više ulazio u to  bio sam svjesniji da je to ono što će mi trebati u životu. Naučio sam puno toga i danas mi je jasnije što me čeka u svijetu odraslih jednog dana  i kako  već sada mogu raditi na svojoj financijskoj sigurnosti.  O tome  koliko mi je to bilo interesantno govori i činjenica da sam zamolio knjižničarku da i ove školske godine organizira nešto na temu financijske pismenosti.

Za učenike osmih razreda, naša knjižničarka, organizirala je u knjižnici, 04.11.2022., interaktivno predavanje na temu “Razvoj novca i osnove bankarstva te upravljanje osobnim financijama”, koje je održala gđa. Ana Pisačić, savjetnica u Uredu za praćenje zaštite potrošača iz HNB.

Naša tročlana ekipa iz 8.a razreda u sastavu Ante Buconjić , Leon Resner i Šimun Popijač sudjelovala je u online kvizu „Novac i ja“ , koji je organizirao Štedopis, Institut za finacijsko obrazovanje u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja,  za učenike od 5. do 8. razreda osnovnih škola u svrhu povećanja financijske pismenosti mladih. Kviz se održao u školskoj knjižnici, 7. ožujka 2023 na Kahoot! platformi. Prijavilo se 869  ekipa, to je 2607 učenika, iz 295 škola, a mi smo zauzeli izvrsno 8. mjesto. Mislim da i to pokazuje koliko smo u ovih dvije godine naučili i ovladali pojmovima s područja financija.

 

 

„Financije za nove generacije“ u organizaciji HUB-a i Štedopisa

Konferencija je na kojoj sam 24.3.2023., sudjelovao s knjižničarkom moje je prvo i prilično zanimljivo iskustvo s ovakvim načinom učenja i rada. Konferencija se održala u konferencijskoj dvorani HUB385, Ul. Franje Petračića 6. Na konferenciji su prikazani najnoviji rezultati istraživanja razine financijske pismenosti tinejdžera u Hrvatskoj. A u drugom djelu raspravljalo se na okruglom stolu „Kako unaprijediti razinu financijske pismenosti mladih?“ u kojoj je sudjelovala i učenica 3. raz. Hotelijersko turističke škole Hana Bečirović i njezini stavovi su mi  dosta bliski.

Pri ispitivanju mjerene su tri osnovne kategorije financijske pismenosti: financijsko znanje, financijsko ponašanje i odnos prema novcu.

Bio mi je posebno zanimljiv dio istraživanja koji govori o džeparcu. Džeparac je stalan iznos novca koji dobivamo redovito, jednom tjedno ili mjesečno. Manji dio ispitanih dobiva redoviti džeparac u iznosu do 50 eura mjesečno, a većina svaki dan dobiva neki novčani iznos do 5 eura. Hana dobiva mjesečni džeparac u iznosu 50 eura i  od njega uvijek uspije i uštedjeti, dok njezini prijatelji s dnevnim džeparcem nikada nemaju dosta novaca. Na brzinu sam izračunao da oni raspolažu s minimalno 100 eura mjesečno. Istraživanje je pokazalo da se najviše džeparca troši u pekari, dakle pojedemo ga. Novcu se pristupa emocionalno, znači kupimo ono što želimo, a ne ono što trebamo.

Pogrešno je shvaćanje da je novac tu da se troši, on se može ulagati na razne načine i povećavati njegova vrijednost, što znači i sigurnija budućnost.

Hana je istaknula da je naučila kako raspolagati džeparcem gledajući roditelje kako raspolažu kućnim budžetom, a također da je jako puno o financijama naučila u izvannastavnoj aktivnosti u srednjoj školi i da u OŠ nikad nije o tome učila. Čini mi se da sam ja imao sreće da sam već i u osnovnoj školi stekao saznanja na tu temu, ali žao mi je da to nisu mogli i svi učenici moje generacije. Mislim da bi se financijska pismenost trebala provoditi u školi barem od 5. – 8. razreda i to kao redovni predmet barem dva sata mjesečno jer to je naša priprema za budućnost.

Posebno sam upamtio riječi Benjamina Franklina  „Reci mi i zaboravit ću. Pokaži mi i možda ću zapamtiti. Uključi me i razumjet ću.“  Volio bih da i  naša škola ide u tom smjeru.

Ante Buconjić, 8.a